• Dit evenement is voorbij.

Discussiebijeenkomst over veiligheidsbeleid en bescherming van bewoners

2 februari 2019 @ 14:00 - 17:00

De bijeenkomst staat in het kader van de Europese Campagne ‘Een Duurzame toekomst voor iedereen’. Het thema van dit deel van die campagne is de gelijkwaardige invloed van de lokale bevolking op besluitvorming, die met de duurzame toekomst verband houdt. Het waarborgen van een veilige leefomgeving is daarbij essentieel.

In het Omgevingsoverleg over de revisievergunning, inclusief uitbreiding van 25 % van de productie, van het hier gevestigde chemiebedrijf Sachem, heeft het RIVM onlangs aan ons bevestigd dat de QRA maar een stukje weergeeft van de externe risico’s van het bedrijf. Een vergunningverlening kan ons inziens dus niet alleen op basis van de QRA worden gegeven. Maar hoe kan de overheid dan wel goede afwegingen maken om de veiligheid van de bevolking te waarborgen?

Over deze vraag willen wij ons buigen met u en bij uitstek deskundige sprekers op dit gebied, tijdens onze bijeenkomst op 2 Februari. We zijn zeer verheugd dat professor G. Reniers, hoogleraar te Delft en directeur van het Centre for Safety en Security van de universiteiten Delft, Leiden en Rotterdam, zich bereid heeft verklaard om zijn visie te geven met welke risicofactoren de overheid in zijn afweging rekening zal moeten houden en hoe de veiligheid van de bevolking kan worden gewaarborgd. En wat dat betekent voor de invulling en uitvoering van de wet en regelgeving.

Datum:
2 februari 2019