Laatste ontwikkelingen : Maandagavond 14 september 2020: Gevaarlijke stof ontsnapt bij Sachem, lek kon snel worden gedicht

Laatste ontwikkelingen :                   Gevaarlijke stof ontsnapt bij Sachem

 

 

 

Gevaarlijke stof ontsnapt bij Sachem, lek kon snel worden gedicht
ZALTBOMMEL – Bij Sachem Europe bv in Zaltbommel is maandagavond een gevaarlijke stof ontsnapt. Volgens het chemiebedrijf is er geen gevaar voor de omgeving geweest.
Brigit Groeneveld 14-09-20, 22:43 Laatste update: 09:01 Bron: BD
En ook op het bedrijfsterrein is volgens directeur Frank Groenen iedereen in orde. Het bericht over de lekkage is door het bedrijf zelf naar buiten gebracht.
Het gaat om de stof methylchloride. Die kwam vrij tijdens het wisselen van een cilinder. Volgens Groenen hebben de medewerkers van Sachem juist gehandeld door, gehuld in de juiste beschermende kleding, het lek snel te dichten.
Het incident bij Sachem wordt onderzocht. Ook is de overheid ingelicht.
Het bedrijf maakt stoffen die onder andere gebruikt worden voor de productie van papier, medicijnen en elektronica

===================================================================================================

 

ARTIKEL IN TROUW VAN 30 AUGUSTUS 2020 Bommelaren zijn bang voor gifwolk boven hun buurt

 

Bommelaren zijn bang voor gifwolk boven hun buurt

Zorgen – reportage – De ontploffing in Beiroet leidt tot ongerustheid in Zaltbommel. Daar staat vlak bij een woonwijk een fabriek met stoffen waarmee een explosie kan ontstaan.

Zaltbommel Dorine Heijmans’ gedachten flitsen naar het gevaar achter de veilinghal. Op televisie ziet ze mensen met bebloede gezichten door de straten lopen na de explosie in Beiroet. “Het zal toch niet hier ook gebeuren”, zegt ze tegen haar man. Wekelijks denkt ze aan de chemische fabriek iets verderop in Zaltbommel. Hoe groot het gevaar is, blijft voor haar een groot vraagteken.

De fabriek is van Sachem Europe BV en staat op een klein industrieterrein. Al jaren maken burgers zich ongerust over mogelijke explosies en gifwolken. Moeiteloos somt bezorgde Bommelaar Marie Kranendonk de stoffen op die er opgeslagen liggen. “Het heeft minder ontploffingskracht dan in Beiroet, maar hier zou een explosie altijd gepaard gaan met een gifwolk. Dat maakt het extra griezelig.” Sinds kort mag Sachem de druk in een van de reactoren nog eens flink opvoeren. Die hogere druk is nodig om een nieuw ingrediënt voor deodorant en dagcrème te ontwikkelen.

Een vergunning heeft Sachem nog niet voor de extra hoge druk. Vooruitlopend op een nieuwe vergunning gedogen de provincie en de omgevingsdienst het nieuwe werkproces alvast. De situatie is volgens de omgevingsdienst‘vergunbaar’. En: anders was deze opdracht naar een buitenlands bedrijf gegaan.

Bezwaar maken kan niet “Bezwaar maken is niet van toepassing”, leest Mieke Tromp Meesters in het gedoogbesluit aan de keukentafel van Kranendonks huis. Marie Kranendonk zucht. Beide vrouwen kwamen drie jaar geleden achter het bestaan van de fabriek en zijn inmiddels drijvende krachten achter een comité dat namens 1200 bezorgde burgers spreekt.

“Dat voor zo’n niet hoogstnoodzakelijk product de inspraakprocedure met voeten wordt getreden is onvoorstelbaar”, zegt Kranendonk.

Om het hele artikel te lezen klikt u op de link hieronder

https://www.trouw.nl/binnenland/onrust-over-fabriek-met-explosieve-stoffen-naast-zaltbommelse-woonwijk~bc679c9f/

 

====================================================================================================

 

Spoorplan van 600 miljoen heeft grote gevolgen: meer geluid, meer trillingen én meer gevaarlijke stoffen

SPOORPLAN VAN 600 MILJOEN GEEFT GROTE GEVOLGEN

Deze brief is een oproep van de gezamenlijke landelijke bewonersgroepen langs het spoor en een vertegenwoordiging van spoorgoederenvervoerders. Eind 1992 sloot Nederland met Duitsland het Verdrag van Warnemünde1.

Gecoördineerd en met visie zijn afspraken gemaakt over de uitbouw van de goederencorridors. Duitsland verplichtte zich onder andere tot uitbreiding van de verbinding via Emmerich – Oberhausen. Nederland verplichtte zich tot het aanleggen en verbeteren van verbindingen tussen de Betuweroute en de grensovergangen Oldenzaal (Noordtak) en Venlo (Zuidtak).

Inmiddels zijn we bijna 30 jaar verder en zijn verplichtingen, zoals de aanleg van een Noordtak en een Zuidtak, niet nagekomen met alle gevolgen van dien. De Betuweroute kan hierdoor nog niet maximaal worden benut. Om de onverantwoorde opwarming van de aarde te keren en het steeds verder dichtslibbende wegennet te ontlasten, is tegelijkertijd de noodzaak om meer goederen via het spoor te vervoeren alleen maar groter geworden. De huidige plannen, zoals Meteren-Boxtel, om goederenvervoer over gemengd spoor en door steden en dorpen te intensiveren, is voor omwonenden van het spoor een doodlopend spoor. Spoorbewoners willen een goede nachtrust en een fijne leefomgeving. Goederenvervoerders willen bedrijfseconomische continuïteit en de ruimte hebben om te kunnen groeien op het spoor. Spoor moet de Nederlandse havens, industrie, terminals en logistieke centra veilig, concurrerend, efficiënt én duurzaam verbinden met het achterland.

klik op de onderstaande link om het gehele artikel te lezen.

Gezamenlijke Openbrief AO spoor 4-3-2020[27950]