Geen categorie Natuur en milieu

persbericht bestemd voor BD en Kontakt

13 november 2019

PERSBERICHT (STICHTING) VEILIGER ZALTBOMMEL EN (COMITÉ) BEZORGDE BURGERS

1 OKTOBER 2019 OPNIEUW OVERTREDINGEN BIJ DE BRZO INSPECTIE 2019 BIJ SACHEM.

Afgelopen week publiceerde de inspectie op haar website de openbare samenvatting van de BRZO inspectie bij Sachem in april 2019.Stichting veiliger Zaltbommel en bezorgde burgers willen hun ernstige verontrusting uiten nu het bedrijf er andermaal blijk van geeft dat de huishouding niet op orde is: vier overtredingen waarvan twee in de categorie middelzware overtredingen.We lezen daarin dat de werkzaamheden op het TMA-plein onvoldoende beheerst worden.En dat terwijl deze stof (trimethylamine) samen met methylchloride tot de gevaarlijkste opgeslagen stoffen bij Sachem behoort en daar in grote hoeveelheden aanwezig is. Ook vorig jaar constateerde de inspectie overtredingen.Kortgeleden publiceerde de NRC een paginagroot artikel onder de kop: “Negen van de tien chemische bedrijven houden zich niet aan de veiligheidsregels. “ We kunnen niet anders dan concluderen dat Sachem daar ook toe behoort. Daarom roepen we raadsleden op om bij de behandeling van het Regionaal beleidsplan en Regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Gelderland-Zuid a.s. donderdag 3 oktober, tijdens de Carrousel ) meer aandacht te besteden aan de risico’s van bedrijven die zich niet aan de regels houden. Burgemeester Rehwinkel memoreerde bij zijn afscheid de veiligheidsrisico’s voor Zaltbommel en noemde daarbij ook de ‘ontgassende schepen op de Waal’, d.w.z. het gevaar van de schepen die op de Waal illegaal gevaarlijke stoffen lozen. Naast de nieuwe woonwijk WALUWE III staat een bedrijf dat zich kennelijk ook niet aan de regels houdt. Waar treffen we in het regionaal risicoprofiel en beleidsplan de aandacht voor dit BRZO bedrijf?

Bronnen:BRZO-INSPECTIE: https://brzoplus.nl/inspectie-resultaten/kies-regio/gelderlandoverijssel/gelderland/sachem-europe/CARROUSEL: https://zaltbommel.raadsinformatie.nl/bijeenkomst/553817/Carrouselvergadering%2003-10-2019NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/19/chemische-bedrijven-werken-onveilig-a3970550TMA: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/20170215%20trimethylamine-interim.pdf

Wiel Peeters; Jan Wim van Drunen; Hanneke Winterwerp ; Ad van Kooten