Recente artikelen

Belangrijke artikelen, ook voor Zaltbommel in het kader van veiligheid en gezondheid.

Hieronder is een fragment te bekijken uit het  NOS avondjournaal van  zondag 4 juni 2023. Het gaat over de treinstoring in Amsterdam en omgeving,  maar ook over de nasleep van de treinramp in India. Dit fragment zetten wij op onze website omdat de situatie van het spoor met daarnaast een wachtspoor, ook de situatie is die zich hier vlakbij, op het spoor nabij de chemische fabriek Sachem voordoet. Een ongeluk zoals in India  zou ook zomaar op het spoor langs Sachem kunnen gebeuren: hoge snelheden van personentreinen, goederentreinen op het wachtspoor, wissels die per definitie een risico vormen …

Ook het aantal treinen met gevaarlijke stoffen dat over het spoor langs Zaltbommel wordt vervoerd is in toenemende mate een risico dat wij niet zouden moeten onderschatten. Al ettelijke malen heeft de stichting erop gewezen dat hier een gevaarlijke situatie kan ontstaan.

Echter het wachtspoor naast Sachem is , ondanks het verzoek al jaren terug van onze vorige burgemeester Albert van den Bosch, nog steeds in gebruik.

====================================================================================================

Hieronder het  nieuws over het ernstig spoorincident in Nederland en treinramp in India begin juni 2023

In de onderstaande links kunt u het hele artikel lezen.

 

===================================================================================================

nieuws over treinramp Ohio 23 februari 2023 NOS Nieuws

NOS Nieuws•Donderdag 23 februari, 22:17

Meer bekend over oorzaak treinramp in Ohio, die veel losmaakt in de VS

In de VS is meer bekend geworden over de grote treinramp in de plaats East Palestine (Ohio). Pas vlak voor de ontsporing kreeg de bemanning een alarmmelding van een oververhitte wiellager.  Dat is naar voren gekomen uit de eerste resultaten van het onderzoek naar de grote treinontsporing door inspectiedienst NTSB. De oververhitting van de wiellager van een wagon werd volgens het rapport te laat opgepikt door sensoren om nog in te kunnen grijpen. De calamiteit, waarbij wagons met giftige stoffen lange tijd in brand stonden, heeft veel losgemaakt in de Amerikaanse samenleving. Er ontstond een enorme vlammenzee na ontspoorde goederentrein

VS-correspondent Marieke de Vries:

De omwonenden voelden zich niet gehoord en in de steek gelaten. Sommigen zagen in de neergehaalde vliegende objecten zelfs een afleidingstactiek van de overheid om de ramp te verdoezelen. Daarnaast werd in eerste instantie noodhulp geweigerd, omdat Ohio niet in aanmerking zou komen voor hulp vanuit FEMA, de overheidsorganisatie die extra financiële en hulpmiddelen kan vrijmaken.

Het hielp ook niet dat de film ‘White Noise’ met exact hetzelfde scenario – treinramp met giftige stoffen krijgt geen aandacht – heel populair is op Netflix. Toen president Biden afgelopen week ook nog eens naar Oekraïne en Polen afreisde om daar wel meer geld te beloven, was dat voor de conservatieve flank van de Republikeinse partij aanleiding om van de ontspoorde trein een politieke rel te maken.

 

 

 

 

===================================================================================================

3 FEBRUARI 2023

TREINONGELUK IN AMERIKA OHIO, PALESTINA

treinramp Palestina Amerika 4 februari 2024

04-02-2023 10:16 | Buitenland | auteur ANP

2

EAST PALESTINE – [update 12:54 uur] Bij de ontsporing van een goederentrein bij een dorp in de Amerikaanse staat Ohio is een enorme brand ontstaan die volgens plaatselijke media na uren onder controle is gebracht. De trein ontspoorde aan de grens met Pennsylvania, circa 50 kilometer ten noordwesten van Pittsburgh. Volgens plaatselijke media is nog niet bekend waarom de trein is ontspoord en wat er in de trein vervoerd werd, maar er zou onder meer vinylchloride aan boord zijn geweest.

Zie onderstaande link

De ramp vond plaats in de nabijheid van het dorp Palestina waar een aantal dorpsbewoners moesten evacueren vanwege het gevaar.

 

===================================================================================================

9 februari 2022

De geplande locatie voor de 15 woningen in Brakel Geen goed plan]

In de bijlage heb ik als inleiding stukken van uit het Brabants Dagblad van 9/2/2022 genomen en in rood onze mening geponeerd.  Hierbij geef ik namens de stichting Veiliger Zaltbommel aan waarom het plan om ondanks de richtlijnen, nu al 15 woningen te bouwen, afgewezen zou moeten worden. Er zit geen visie achter en de burgers betalen het gelag door de gezondheidsrisico’s die er aan vastzitten. Snel scoren levert problemen op.

Commentaar  stichting Veiliger Zaltbommel (SVZ):

Dit is precies wat er niet moet gebeuren. In de omgeving van het plan staat een Geitenstal met minstens 1000 geiten. Dat levert gevaar op voor de gezondheid voor omwonenden.  De Richtlijn van de GGD is om 2000 mtr. afstand houden. De wethouder wil vooruit en stelt een “risicozone in van 500 mtr rondom geitenstallen”. Dat betekent dat bewust wordt gekozen voor gezondheidsrisico’s. De wethouder is dan al lang weg, maar de burger (bewoners) betalen straks de rekening met gezondheidsrisico’s. De wethouder weet het beter en gaat nu scoren! Maar snel scoren levert gezondheidsproblemen op.

Dit is  nu precies hetzelfde als bijna dertig jaar geleden (1994) met de legalisatie van Sachem. Toen nog CFZ.  De Waluwe is dan volop in ontwikkeling en de tekeningen liggen klaar. De richtlijn van VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) is voor BRZO bedrijven een afstand tot bewoning van 1000 mtr. Men weet dat de werkelijke afstand wordt (en nu inmiddels is gerealiseerd in de Waluwe) 350 mtr! Bij een ramp mag de burger de rekening betalen. De fabriek mag nu ook nog uitbreiden en gijzelt daarmee de omgeving.

Om dit soort zaken te voorkomen is dus een heldere omgevingsvisie nodig , nu al! Daarin moet staan dat veiligheid altijd voorop staat. Er moeten echte keuzes gemaakt worden. Nu wordt in de concept omgevingsvisie het onmogelijke geponeerd: de eigenheid van de kernen bewaren met beperkte groei, een veilige leefomgeving voor de burgers en daarbij bedrijvigheid ruimte geven.
Daarom moet de participatie van de burger overnieuw gebeuren.

In de bijlage heb ik als inleiding stukken van uit het Brabants Dagblad van 9/2/2022 genomen en in rood onze mening geponeerd.

Wiel Peeters,
Secretaris SVZ

=================================================

Milieutoezicht op bedrijven functioneert niet

Adviescommissie De 29 omgevingsdiensten in Nederland zijn niet onafhankelijk genoeg en werken allemaal anders. Gevolg: onnodige milieu- en omgevingsschade.

Ministerie hield rapport over falen ruimtelijke ordening tegen

In 2014 is een leidraad ingevoerd die ervoor moet zorgen dat omgevingsdiensten op dezelfde manier controleren, handhaven en toezicht houden. Maar van deze Landelijke Handhavingsstrategie is nog weinig terechtgekomen, volgens de commissie. De aanpak van de diensten verschilt nog vaak. Zo kan het voorkomen dat een varkensboer die te veel giftige stoffen uitstoot in het ene deel van het land een boete krijgt en elders niet.

‘Verbijsterend’

De Algemene Rekenkamer publiceerde eind januari een zeer kritisch onderzoeksrapport over twee systemen waarmee onder meer de omgevingsdiensten werken. De opgeslagen gegevens zijn van „slechte kwaliteit”, meldt de Rekenkamer. De informatie bevat vaak fouten. Handhavers voeren onvolledige data in. En veel omgevingsdiensten wisselen geen informatie uit via de systemen, terwijl ze daar wettelijk toe verplicht zijn.

Klik op onderstaande link als u het gehele artikel wil lezen

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/04/milieutoezicht-op-bedrijven-functioneert-niet-a4034222


——————————————————————————————————————————————————————————-

 

STAND VAN ZAKEN ROND DE BUITENSTAD ZALTBOMMEL 16 FEBRUARI 2021
In de afgelopen maanden is niet veel bekend geworden over de ontwikkelingen rondom de Buitenstad. Tijdens een bijeenkomst van de klankbordgroep is aangegeven dat het plan niet wezenlijk zou veranderen. Voor ons een grote schok, we hebben immers de inwoners van Zaltbommel gevraagd hun mening te geven. Dat hebben ze massaal gedaan. Via een WOB verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur) hebben we alle zienswijzen (geanonimiseerd) opgevraagd en vervolgens geanalyseerd.

 

ALS U HET HELE ARTIKEL WIL LEZEN KLIK DAN OP ONDERSTAANDE LINK

stand van zaken buitenstad

 

 

———————————————————————————————————————————————————————————-

Burgers in verzet.

De vereniging Buitenstad  zoekt mensen die hun protest mee willen organiseren.    Wie helpt mee om te onderzoeken of er geen onverkwikkelijke zaken gebeurd zijn? Hieronder kunt u alles van hun plannen lezen.

Zienswijzen – buitenstad
De bewoners van Zaltbommel hebben in grote getale aangegeven wat ze van de plannen vinden. Met een beroep op de wet openbaarheid bestuur hebben we alle zienswijzen (ambtelijke taal voor je mening geven) gekregen. Meer dan 95% van die zienswijzen is tegen de huidige plannen. De zienswijzen die we rechtstreeks gekregen hebben, hebben we gepubliceerd (link).Klankbordgroep (door lid van)
Een mooi plaatje van iets lelijks
Wel zijn ze een charme offensief gestart om het plan zo goed mogelijk te verkopen. Maar door filmpjes van het plan vanaf 2,5 meter hoogte als ooghoogte en eerder in vogelvlucht perspectief, probeert men niet de echte werkelijkheid te laten zien. Alles voor de verkoop en de gemeente doet er aan mee. Nogmaals dat kan echt niet!!!!Tussen ons: het vervolg is ons klaarmaken voor verzet!
Het is daarmee duidelijk geworden dat we het niet van de huidige inspraakronde moeten hebben. Andere maatregelen zijn nodig. De gemeente blijft gewoon doorgaan om het plan van de bouwers er door te drukken. Als we dit willen stoppen moet de burgerij in verzet komen. Tevens zullen we alle juridische mogelijkheden moeten voorbereiden om het plan tegen te houden.Burgerij in verzet
De gemeente heeft aangegeven dat ze begin volgend jaar de plannen aan de gemeenteraad voor willen leggen. We denken dat het plan besproken wordt tijdens de carrouselvergadering van 25 februari en de gemeenteraad vergadering van 18 maart. We zullen in zo groot mogelijke getale aanwezig moeten zijn om de politici op andere gedachten te brengen en het belang van Zaltbommel voorop te stellen. We zoeken mensen die dit protest mee willen organiseren. We gaan ook op bezoek bij de burgemeester. Hij is nieuw hier en hij behoort ook te worden geïnformeerd door anderen dan de wethouder en Waalbommel. Verder zullen we ook de politiek weer proberen bij te praten.WOB verzoek
Onlangs heeft Zembla een uitzending gemaakt over dumping van Granuliet in een plas in Dreumel. De betrokken partijen (ministerie, Rijkswaterstaat, VolkerWessels, en de provincie) zijn dezelfde partijen die ook in Zaltbommel Buitenstad actief zijn. Ze hebben het voor elkaar gekregen dat er geen watercompensatie nodig is. Door het opzij schuiven van de eisen van de waterwet, worden de randen van veiligheid opgezocht. We hebben daarom bij alle betrokken overheidsorganisaties vragen gesteld om uit te vinden hoe dit besluit tot stand is gekomen. Zembla heeft ons gewaarschuwd dat dit veel documenten en dus veel werk op kan leveren om echt uit te zoeken hoe dit besluit tot stand is gekomen. In principe moeten we rond de jaarwisseling informatie krijgen. Wie helpt mee om te onderzoeken of er geen onverkwikkelijke zaken gebeurd zijn?Juridische procedures
Nadat de besluitvorming door de raad is gebeurd, wordt het concept bestemmingsplan gepresenteerd en ter inzage gelegd. In principe hebben we dan nog zes weken om onze mening kenbaar te maken. Dit willen we gezamenlijk door zoveel mogelijk mensen ondersteund met invloedrijke advocaten doen. We zoeken dus medeondertekenaars van de op te stellen zienswijze, liefst met een rechtsbijstandverzekering zodat we gezamenlijk een goede advocaat in kunnen huren. Wil jij mee doen, laat ons het weten.Tijd voor actie
Zoals je ziet, gaat er in het komende half jaar veel gebeuren. Zie jij de buitenstad in de gepresenteerde vorm ook niet zitten, help ons met je energie en tijd, goede raad en/of je naam en je rechtsbijstandverzekeringAls u het hele artikel wil lezen klikt u op onderstaande link

Document1

 

==================================================================================================

28 Oktober 2020

Landelijke Platform Overlast Goederentreinen Actieplan burgerinitiatief

Inleiding
• De oproep tot een “Grand Design Spoorvervoer” in de open brief van de
bewonersgroepen is bij Kamerleden en de minister van Infrastructuur en Waterstaat
in goede aarde gevallen.
Kernboodschap

 

=====================================================================================================

 

https://www.bd.nl/zaltbommel/zaltbommel-wil-af-van-wachtspoor-bij-chemiebedrijf-sachem~ad4ce0c2/

PREMIUM BRABANTS DAGBLAD 14 JULI 2020

Spoorplan van 600 miljoen heeft grote gevolgen: meer geluid, meer trillingen én meer gevaarlijke stoffen

DEN BOSCH  – Om meer treinen te kunnen laten rijden, past ProRail de komende jaren voor ruim 600 miljoen euro het spoor tussen Meteren en Boxtel aan. Een gigantisch project met grote gevolgen voor de omgeving: meer trillingen, meer geluid, meer gevaarlijke stoffen en op een aantal plaatsen ingrijpende verbouwingen.

 

Brigit Groeneveld en Miranda van Houtum 13-07-20, 06:41 Laatste update: 09:24 Bron: BD Iedere tien minuten een intercity, op sommige trajecten meer sprinters en tussen al die extra passagierstreinen door ook nog eens veel meer goederentreinen, deels geladen met gevaarlijke stoffen.

Intensiever

ProRail wil het spoor tussen Meteren en Boxtel in de toekomst intensiever gebruiken, en daarvoor zijn flinke aanpassingen nodig. Want zoals de rails er nu bij liggen, kan het eenvoudigweg niet. Met name in Vught zou de boel dan compleet vast lopen.

En dus moet het spoor op de schop, een project dat de naam Programma Hoogfrequent Spoor Meteren – Boxtel heeft gekregen. Na vele jaren nadert de besluitvorming hierover nu de eindstreep. Wie het niet eens is met de plannen, kan alleen nog in beroep bij de Raad van State. Waarschijnlijk gaat het werk, dat zeker zes jaar gaat duren, in 2023 van start. Hiervoor is ruim 600 miljoen euro gereserveerd.

 

Het groene dorp Vught wordt doorkruist door twee rijkswegen en twee spoorbanen. © Marc Bolsius

Een flinke hap uit het budget gaat naar het grootste knelpunt in dit traject: Vught. De infrastructuur in dit dorp mag je gerust uniek noemen. De bebouwde kom wordt doorsneden door de rijkswegen A2 en de N65, en door twee spoorlijnen. De dorpskern telt maar liefst twaalf spoorwegovergangen.

Midden in Vught splitst het spoor uit Den Bosch zich in routes naar Eindhoven en Tilburg. Die drukke wissel is straks verleden tijd. Tussen Den Bosch en Vught komt namelijk een extra spoor, zodat treinen van en naar Eindhoven en Tilburg elkaar straks niet meer in de weg zitten.

Een paar meter de grond in

Een deel van het spoor richting Eindhoven zakt in Vught een paar meter de grond in. Het dorp krijgt ook een nieuw, verdiept station. Het oude, monumentale station blijft behouden, maar schuift een stukje op. Het aantal spoorwegovergangen in het dorp neemt af, al komt er bij het nieuwe station eentje bij, speciaal voor fietsers en voetgangers.

Tel bij al deze veranderingen de geplande reconstructie van de N65 op, en je herkent Vught over tien jaar bijna niet meer terug. Dat er voor de werkzaamheden in het groene dorp 600 bomen plat gaan, speelt daarin ook mee.

 

Het huidige stationsgebouw van Vught blijft behouden, maar schuift een stuk op en krijgt een andere functie. Vught krijgt een nieuw, verdiept station. © Marc Bolsius

Vught zit zeker drie tot vier jaar in de rommel. Er komt een tijdelijk spoor, een tijdelijk station en tijdelijke geluidsschermen. In de Aart Heymlaan, Van Miertstraat en Spoorlaan zijn tijdens de bouwperiode 24 huizen zelfs onbewoonbaar. ProRail koopt ze op en brengt ze pas na de werkzaamheden weer op de markt.

Afslag van Betuwelijn

Het geluid van goederen­trei­nen in de nacht duurt voor je gevoel eindeloos : Josefien Fleuren, inwoonster Den Bosch

Maar niet alleen in Vught, ook een stuk noordelijker doet ProRail een grote en kostbare ingreep. Vlakbij knooppunt Deil, bij het dorp Meteren, komt er een afslag van de Betuwelijn. Deze goederenspoorlijn loopt dwars door het land van Rotterdam naar de Duitse grens. Via de aftakking, die met twee grote bogen over de snelweg A15 wordt aangelegd, kunnen goederentreinen straks het spoor Utrecht – Den Bosch op en af. Dat is volgens ProRail nodig voor een beter spreiding over het zuiden van het land. De bestaande route door Brabant, vanuit Rotterdam via Dordrecht, Breda, Tilburg, Boxtel, Eindhoven en Helmond is namelijk al heel zwaar belast.

Op overige plaatsen langs de route hoeft de aannemer nauwelijks te verbouwen, maar daar zal de uiteindelijke overlast niet minder om zijn. Op diverse locaties komen weliswaar geluidsschermen, raildempers en wanden tegen trillingen, maar op de meest plaatsen gebeurt niets om de hinder terug te dringen. Omdat volgens ProRail de plafonds niet worden overschreden, of omdat maatregelen naar verhouding te veel geld kosten. Zo blijven de spoorbruggen over Waal en Maas ‘herriebakken’ en vrezen overal langs de route bewoners voor meer overlast en een verstoorde nachtrust.

Benzine, lpg en ammoniak

Ook over de veiligheid leven zorgen. Er kachelen straks namelijk ook treinen met gevaarlijke stoffen zoals benzine, lpg en ammoniak door de streek. Zaken als een automatisch stopsysteem bij een rood sein en kreukelzones in treinen zodat wagons en ketels bij een ongeluk niet over elkaar heen kunnen schuiven moeten de kans op rampen zo klein mogelijk maken. Voor de brandweer komen er langs de hele route blusputten.

Binnenkort wordt duidelijk hoeveel van de 600 eerdere bezwaarmakers door blijven vechten en in beroep gaan bij de Raad van State. De inhoudelijke behandeling wordt in het voorjaar of de zomer van 2021 verwacht.

REACTIES UIT ZALTBOMMEL, DEN BOSCH, VUGHT EN BOXTEL

Wiel Peeters bij chemiebedrijf Sachem Europe bv in Zaltbommel, dat vlak langs het spoor ligt. © Roel van der Aa

ZALTBOMMEL. ‘Potentieel meest onveilige plek’

Het spoor Utrecht – Den Bosch, de drukke snelweg A2 en chemiebedrijf Sachem Europe bv liggen in Zaltbommel letterlijk zij aan zij. Wiel Peeters van Stichting Veiliger Zaltbommel maakt zich hier oprecht zorgen over. ,,Er zijn allerlei modellen voor het afzonderlijk berekenen van risico’s van de A2, van het spoor en van Sachem. Maar er is geen model voor het optellen van al die risico’s.”

En dat zou volgens Peeters wel zou moeten, omdat alles zo dicht bij elkaar ligt. ,,Met menselijke fouten wordt ook al geen rekening gehouden. Er is niemand die het integraal bekijkt. Sachem gaat meer produceren, er gaan meer treinen rijden, de A2 wordt breder. Wie zegt genoeg is genoeg?”

Peeters doet zijn verhaal aan de voet van het spoortalud, leunend tegen het hek van Sachem. Enkele tientallen meters verderop rinkelt de bel van de spoorwegovergang in de Bommelsekade. Peeters noemt het een gemiste kans dat deze overgang nog steeds bestaat. ,,Dit extra risico had weggewerkt kunnen worden bij de reconstructie van de N322. Helaas is dat toen uit kostenoverwegingen niet gebeurd. ,,Al met al is dit potentieel echt de meest gevaarlijke plek van de Bommelerwaard. En die ligt slechts op 350 meter afstand van een woonwijk.”

https://www.bd.nl/bommelerwaard/spoorplan-van-600-miljoen-heeft-grote-gevolgen-meer-geluid-meer-trillingen-en-meer-gevaarlijke-stoffen~af9d1502/

DEN BOSCH. ‘Lig je net lekker te slapen, komt er wéér een trein voorbij’

Steeds vaker wordt Josefien Fleuren ‘s nachts wakker van langs denderende goederentreinen. Er komen er steeds meer én ze worden steeds langer. Of de scheuren in het plafond van haar rijksmonumentale woning aan de Maijweg in Den Bosch er ook mee te maken hebben, durft ze niet te zeggen. Fleuren woont al 25 jaar in de oude ‘officierswoning’.

,,Net als je lekker ligt te slapen, komt er weer een voorbij. Het geluid duurt voor je gevoel eindeloos. Het spoorverkeer is de laatste jaren veel intensiever geworden.” Fleuren is aangesloten bij het actiecomité Goederentreinen Nee en behoort tot een van de velen die beroep aantekent tegen het spoorplan bij de Raad van State.

Als  u het hele artikel wil lezen dan klikt u op bovenstaande link

 

================================================

 

“De verantwoording van het groepsrisico rondom risicovolle bedrijven is in driekwart van de onderzochte bestemmingsplannen onvoldoende.”  ​

“De verantwoording van het groepsrisico rondom risicovolle bedrijven is in driekwart van de onderzochte bestemmingsplannen onvoldoende.” Die conclusie is te lezen op pagina 4 van het rapport dat NRC boven tafel heeft gehaald.

https://nos.nl/artikel/2322357-ministerie-van-binnenlandse-zaken-hield-kritisch-inspectierapport-tegen.html

 

‘De borging van de nationale ruimtelijke belangen.

Balans van de ILT onderzoeken 2012 – 2017 naar de werking van het systeem van de ruimtelijke ordening

Rapport over de doorwerking van de nationale belangen en naleving van de daarop geënte regels uit AMvB’s, gepubliceerd door Inspectie Leefomgeving en Transport

De bijlage I uit het rapport kunt u hieronder vinden als u klikt op de link.

Bijlage-Nationale-Ruimtelijke-Belangen-Borging-Nationale-Belangen

Enkele passages uit de bijlage vindt u hieronder :

Aanleiding voor dit rapport Dit rapport kijkt naar de doorwerking van de nationale ruimtelijke belangen en naleving van daarop geënte regels uit AMvB’s, zoals het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro), in de ruimtelijke plannen van medeoverheden. In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) uit 2012 staat dat het Rijk systeem- of themagerichte onderzoeken zal uitvoeren die de informatie moeten opleveren over de feitelijke toepassing van wet- en regelgeving in bestemmingsplannen en provinciale verordeningen. Met die informatie kan beoordeeld worden of het systeem op dat punt werkt zoals het bedoeld is. Met dit rapport geeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een overzicht van de door haar in dat kader uitgevoerde onderzoeken van 2012 tot 2017. Aan de beleidsdirectie (op dat moment IenM/DGRW) is gemeld dat er na afloop van het jaar 2017 een beknopte balans van deze onderzoeken zou worden opgemaakt. Deze resultaten kunnen tevens worden gezien als een aanvulling op die van het PBL-rapport Monitor Infrastructuur en Ruimte 2016, die in 2016 aan de Tweede Kamer is aangeboden. Hieruit komt naar voren dat doelstellingen uit de SVIR voor een deel gehaald zijn en voor een deel nog niet. De onderzoeken van de ILT laten specifiek zien hoe het is gesteld met de naleving van onderliggende regelgeving.
3
Onderliggend onderzoek De onderliggende onderzoeken behelzen feitelijke toetsing van vastgestelde bestemmingsplannen (en soms provinciale verordeningen) aan rijksregelgeving, maar zijn verder verschillend van aard en omvang. In totaal zijn tegen de zeshonderd plannen en de twaalf provinciale verordeningen onderzocht. Niet alle Barro-titels zijn in deze periode onderzocht. Er zijn diepteonderzoeken en zogenoemde QuickScans uitgevoerd. In diepteonderzoeken zijn doorgaans grotere aantallen plannen onderzocht, tot maximaal enkele honderden en er zijn bijvoorbeeld interviews gehouden met betrokkenen. De resultaten zijn in dat geval geverifieerd bij het bevoegd gezag (gemeenten en soms provincies). In de QuickScans is het aantal getoetste bestemmingsplannen doorgaans kleiner (maximaal 20). Wanneer gaandeweg het onderzoek geen wezenlijk nieuwe informatie naar boven kwam is de QuickScan beëindigd, al dan niet met een aanbeveling voor een aanvullend diepteonderzoek. Bij de QuickScans is via desktop-research alleen gebruik gemaakt van openbare bronnen zodat er geen toezichtlast ontstond voor de medeoverheden. Sommige nationale belangen hebben betrekking op een klein aantal bestemmingsplannen. In die gevallen zijn alle plannen onderzocht, zoals bijvoorbeeld de 6 plannen bij de Parallelle Kaagbaan. Onder de noemer van QuickScan is daar een omvattend desktop-onderzoek uitgevoerd. De onderzoeken zijn op verschillende tijdstippen in de afgelopen zes jaar uitgevoerd. Gegeven de wettelijk voorgeschreven (10 jaar) en feitelijke (vaak langere) herzieningscyclus van bestemmingsplannen worden de conclusies als voldoende actueel beschouwd. De afzonderlijke rapportages en signalen zijn over de afgelopen jaren steeds aan beleid c.q. de bewindspersoon aangeboden. Waar een onderzoek in een enkel of enkele gevallen op acute risico’s of dreiging stuitte, is uiteraard het bevoegde gezag wel geïnformeerd.

Opbouw van het rapport Hoofdstuk 1 geeft de conclusies uit de onderzoeken weer. Een samenvattend overzicht van de onderliggende onderzoeksrapporten en toezichtsignalen staat in Hoofdstuk 2. Het kader en de toegepaste werkwijze staan in hoofdstuk 3. Bijlage 1 bevat een overzichtstabel van de onderzoeken. Bijlage 2 bevat de toezichtsignalen en de bronvermelding van de rapportages.

4

Hoofdstuk 1 Beeld uit de onderzoeken

De nationale ruimtelijke belangen komen in de knel De balans over de in de afgelopen zes jaar uitgevoerde onderzoeken laat zien dat nationale ruimtelijke belangen zoals infrastructuur, ecologische verbindingen, cultuur en hoogwaterveiligheid regelmatig onvolledig doorwerken in bestemmingsplannen, waardoor deze belangen in de knel komen. Voorbeelden: Externe veiligheid inrichtingen: De verantwoording van het groepsrisico rondom risicovolle bedrijven is in driekwart van de onderzochte bestemmingsplannen onvoldoende.

Defensie: De geluidszones rond militaire luchtvaartterreinen werken in een derde van de gevallen niet goed door in het bestemmingsplan.

Waddenzee: Het vereiste onderzoek naar effecten van ontwikkelingen op de Waddenzee wordt niet of met een beperkte scope ingevuld.

Het systeem werkt niet vanzelf Het totaalbeeld van de onderzoeken is dat het systeem van ruimtelijke ordening op punten onvoldoende werkt. Met name als sprake is van verschillende belangen tussen gemeenten, provincies en Rijk verliezen medeoverheden de nationale belangen regelmatig uit het oog, ondanks de wettelijke verankering in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) en in andere AMvB’s, zoals het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb). Mogelijk schiet ook het Rijk zelf voor een deel tekort, daar waar regels kennelijk te ingewikkeld zijn of zo ervaren worden. De conclusie is dat de doorwerking van de nationale ruimtelijke belangen in het systeem van de ruimtelijke ordening niet vanzelf goed gaat. Voorbeelden:

Opslag ontplofbare stoffen voor civiel gebruik: Het blijkt dat gemeenten voor dit onderwerp niet vanzelfsprekend rekening houden met de geldende regelgeving bij het vaststellen van bestemmingsplannen.

5

Waddenzee: Uit vraaggesprekken komt het beeld naar voren dat gemeenten worstelen met belangenafwegingen maar ook met de interpretatie van de regelgeving. De provincies zien voor zichzelf nauwelijks een toezichthoudende rol op dit nationale belang, terwijl het Rijk daar wel van uitgaat. Rijksvaarwegen: Gemeenten geven aan de normstelling ingewikkeld te vinden.

Risico’s De nationale ruimtelijke belangen zijn erg divers en daarmee ook het maatschappelijk effect daarvan. Dit blijkt ook uit de verscheidenheid van de onderzochte thema’s. De risico’s liggen op het terrein van: • Veiligheid (Opslag van ontplofbare stoffen, Externe veiligheid inrichtingen en -buisleidingen, Rijksvaarwegen, Grote rivieren, Primaire waterkeringen) • Gezondheid (Grondwaterbeschermingsgebieden, Regionale Luchthavens, Defensie) • Financiën of economie (Elektriciteitsvoorziening, Parallelle Kaagbaan, Rijksvaarwegen, Grote rivieren) • Cultuur en natuur (Natuurnetwerk Nederland, Erfgoederen van unieke universele waarde, Waddenzee, Project Mainportontwikkeling Rotterdam) • Vertrouwen in instituties, analoog aan wat in de SVIR genoemd wordt “zorgvuldige afweging en transparante besluitvorming”.

Mogelijke oorzaken De uitgevoerde onderzoeken waren in eerste instantie gericht op het vaststellen van feitelijke gebreken, niet op analyse van oorzaken. Toch komen uit het totaalbeeld van de onderzoeken, bijvoorbeeld uit interviews, wel indicaties voor mogelijke oorzaken. Zo blijkt de regelgeving vaak als ingewikkeld te worden ervaren of niet dan wel onvoldoende bekend te zijn, of er worden fouten gemaakt. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat verschillende belangen en rolopvattingen soms leiden tot een mindere doorwerking van rijksdoelen c.q. naleving van rijksregels.

6

Hoofdstuk 2 Overzicht per onderzoek
Dit hoofdstuk geeft per onderzoek aan wat het maatschappelijk belang is, om welke risico’s het gaat en wat de hoofdconclusies van het onderzoek zijn. Vermeld is telkens het nationale belang en de AMvB of Barrotitel.
De onderzoeken zijn conform de IBRA gerangschikt naar het soort risico dat met het onderwerp gemoeid is: veiligheid, gezondheid, financieel-economisch, natuur en cultuur. In bijlage 1 is een schema van de onderzoeken opgenomen met de bronvermelding van onderliggende rapporten en de risicocategorie.
Meer informatie over de werkwijze en de onderzoekaanpak staat in hoofdstuk 3 van dit rapport.

7

Opslagen ontplofbare stoffen voor civiel gebruik (2012)
SVIR: Verbeteren van de milieukwaliteit (lucht, water, bodem), beschermen tegen geluidsoverlast en externe veiligheidsrisico’s
Circulaire opslag ontplofbare stoffen voor civiel gebruik (Wecg)
Belang
Bij een explosie van ontplofbare stoffen, in dit geval voor civiel gebruik, kunnen veel slachtoffers vallen. Gemeenten hebben daarom de opdracht veiligheidszones rond deze opslaglocaties in bestemmingsplannen vast te leggen.
Risico
Een ramp (zoals bijvoorbeeld in 2000 in Enschede) kan gebeuren als kwetsbare functies te dicht op een opslag van ontplofbare stoffen worden gerealiseerd (bijvoorbeeld nabij munitiemateriaal of vuurpijlen voor maritiem gebruik). Als de veiligheidszones niet zijn opgenomen in de bestemmingsplannen en er geen gebruiks- beperkingen worden gesteld in de veiligheidszones, is dit in potentie een groot risico.
Conclusies ILT onderzoek
De veiligheid rond de opslag van ontplofbare stoffen was in driekwart van de bijna veertig onderzochte gevallen planologisch niet geregeld. In de helft van de gevallen bleek ook de realisatie van kwetsbare functies mogelijk en op een derde van de locaties bleken die functies daadwerkelijk aanwezig, waardoor sprake was van saneringssituaties. Deze zijn gemeld aan het bevoegd gezag. De regelgeving voorziet er niet in alle opzichten in dat kwetsbare functies binnen de veiligheidszones worden uitgesloten. Voor burgers zijn deze risico’s niet inzichtelijk.

8

Externe veiligheid inrichtingen (2016)
SVIR: Verbeteren van de milieukwaliteit (lucht, water, bodem), beschermen tegen geluidsoverlast en externe veiligheidsrisico’s
Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi)
Belang
Door een calamiteit met gevaarlijke stoffen binnen een inrichting kunnen ook veel slachtoffers buiten de inrichting vallen. Gemeenten moeten daarom in het bestemmingsplan regelen dat binnen de risicocontour 10(-6) geen kwetsbare functies worden toegestaan en dat binnen het invloedgebied het groepsrisico wordt verantwoord.
Risico
Een incident met opgeslagen gevaarlijke stoffen kan leiden tot een ramp als kwetsbare functies te dicht daarop gesitueerd zijn. Te denken valt aan een explosie, een brand, of een wolk met vrijkomende gassen. Ook al hebben bedrijven hun vergunning op orde, als bestemmingsplannen toestaan dat te dicht op de inrichting kan worden gebouwd en maatregelen uitblijven in geval van een calamiteit worden onnodige risico’s gelopen met mogelijk doden of gewonden tot gevolg.
Conclusies ILT onderzoek
Het Bevi werkt onvoldoende door in bestemmingsplannen. Een derde van de 65 onderzochte plannen sluit kwetsbare functies binnen de plaatsgebonden contour niet uit. In driekwart van de onderzochte gevallen is de verantwoording van het groepsrisico onvoldoende. Vanwege het maatschappelijk risico heeft de ILT nader onderzoek naar de oorzaken hiervan aanbevolen

Voorbeeld

In deze gemeente zijn binnen het invloedgebied van een LPG tankstation (zorg)woningen gepland. De gemeente geeft zelf aan dat het groepsrisico onvoldoende verantwoord is in relatie tot uitwerkingsplannen en nieuw advies van de brandweer nodig is. Desondanks worden de woningen mogelijk gemaakt met een wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan.

Buisleidingen van nationaal belang voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (2017)
SVIR: Ruimte voor het hoofdnetwerk voor vervoer van (gevaarlijke) stoffen via buisleidingen
Barrotitel 2.9: Buisleidingen van nationaal belang voor het vervoer van gevaarlijke stoffen
Belang.
Buisleidingenstroken die door de Minister zijn aangewezen als voorkeurstracé voor het vervoer van gevaarlijke stoffen dienen gevrijwaard te blijven van daarvoor belemmerende activiteiten.

Risico
Risico is dat nieuwe bestemmingen kunnen worden gerealiseerd die het voorkeurstracé van de buisleiding belemmeren. Er kunnen bijvoorbeeld knelpunten ontstaan doordat het bestemmingsplan kwetsbare objecten (bijv. een woning) mogelijk maakt binnen de veiligheidsafstanden van de buisleiding.

Conclusies ILT QuickScan
Van de 9 onderzochte bestemmingsplannen is in 6 bestemmingsplannen geen doorwerking van het Barro 2.9 te herleiden. Dit wil overigens niet zeggen dat er in het zoekgebied feitelijk belemmerende activiteiten planologisch mogelijk worden gemaakt maar het risico is niet uitgesloten dat de gemeente een tracé vaststelt, dat een knelpunt veroorzaakt.

==========================================